Tuesday, December 12, 2006

Komposisjon:
I vårt tilfelle: Hvordan en plasserer forskjellige elementer og setter det sammen til et medieprodukt.
Posisjon = sted og plassering
Andre ord som betyr det samme er layout, design og utforming.

Sju komposisjonsprinsipper:
1. Balanse:
Hvordan ulike elementer står i forhold til hverandre.

a) symmetrisk balanse:
To element som er nøyaktig like på begge sider av en akse

b) Tilnærmet symmetri:
To halvdeler som er litt forskjellige, men likevel i tilfredsstillende balanse.

c) asymmetrisk balanse:
For eksempel stort mot lite, tungt mot lett, mørkt mot lyst, rene farger mot svake farger.

d) radial balanse:
Linjer eller former som stråler ut fra et sentrum.

Helhet:
En stil som kjennetegner en kunstner, eller metoden kunstneren bruker, danner helheten i bildet.

Kontrast:
Kontrast er store og viktige forskjeller.
Variasjon er små og nesten ubetydelige forskjeller.

a) materialkontrast:
Forskjellige materialer satt sammen skaper en materialkontrast.

b) linjekontrast:
Linjer i natur og bilder skaper linjekontrast.

c) Typografisk kontrast:
Kontraster i størrelse, form, vekt, styrke og farge er typografiske kontraster.
En klassisk regel sier at kontrasten bør være tydelig, ikke slapp og utilsiktet, for eksempel to fonter (skrifttyper) som ligner på hverandre.

d) Farge og valørkontrast:
Hvis et bilde er gråaktig, sier vi gjerne at ”kontrasten er dårlig”.
Mer bruk av lys og mørke og Ittens fargekontraster gir sterkere kontraster.

Framheving:
Å legge vekt på noe som er viktig.
For eksempel å framheve en gjenstand eller en følelse i et bilde.

Mønster:
Gjentagelse av ett eller flere elementer, for eksempel dekor på en tallerken.

Bevegelse:
a) Grafisk bevegelse:
Hvordan øyet beveger seg fra ett punkt til et annet i et bilde.

b) Uheldige bevegelser:
En kunstner som lager et bilde kan ønske å holde på oppmerksomheten til publikum, og derfor plassere elementene slik at øyet beveger seg naturlig fra ett punkt til det neste.
Tilfeldig plassering kan føre til at oppmerksomheten svekkes og øyets bevegelse går bort fra bildet.

c) Horisontale og vertikale bevegelser:
Bare horisontale (vannrette) elementer kan føre at øyet glir ut av bildet.
Enkelte vertikale (loddrette) elementer forsinker dette.

Rytme:
For eksempel en myk og flytende rytme i et bilde av et bølgende åkerlandskap kan gi følelse av ro, men kanskje også kjedsomhet.En mer overraskende rytme kan brukes ved å sette inn elementer i bildet som gir mer spenning.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home