Friday, February 09, 2007

Reklame, Journalistikk og Informasjon

Reklame

- Reklame brukes som et markedsførings tiltak. Her fokuseres det på produkt beskrivelse
, kvalitet pris og hvor man får kjøpt det produktet. Reklame tar i bruk sterke visuelle effekter,
Teksten er ofte korte men er preget av retorikk. Følgende tiltak tas ofte i bruk.
Du må kjøpe produktet fordi mange kjendiser bruker det.
- Du må kjøpe produktet fordi det bidrar til din helse og velvære.
- Ved hjelp av forfengende musikk skapes det assosiasjoner med noen kjente sanger og trygge omgivelser.
- Reklame om tilbud/sterkt reduserte priser

F. eks Beneton bruker sjokk bilder, som reklame teknikk, melkesjokolade bruker norsk natur som skaper assosiasjoner med det kjente og trygge.

I Norge er det markedsføringsloven som sørger for at det ikke er lov til villedende markedsføring.



Journalistikk

Primært handler det om videreformidling av hendelser som har nyhetsverdi. God journalistikk handler også om samfunnskritikk og en objektiv tilnærming til saken.
Journalister er avhengig av troverdige kilder, journalister i dag tar i bruk mange medier kanaler som avis, tv, nett tv, nett avis og radio. Journalisten bør opptre nøytralt og ikke la seg påvirke av den sterke parten.



Informasjon

Informasjon etter min meining handler om en tolkning av hendelser. Denne tolkningen er ofte subjektiv. Informasjon kan også være videre formidling av aktuelle tidspunkter ( fly og tog rute). Informasjon dreier seg også om å forklare eller forsvare som har hendt. Bedriftens informasjons ansvarlig sørger for at korrekt informasjon kommer til publikum.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home